obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wedstrijdverslagen van de mannen
 Onderwerp afdrukken
Wordt het dan toch nog wat met de clicker?
LastManStanding
Ik had mezelf vanmiddag vrij gegeven... en het weer was goed genoeg om naar de buitenbaan te gaan... Familie Konijn stoof al voor mij uit toen ik de auto in de richting van het clubgebouw stuurde. Het veld was de vorige keer nog lekker bevroren maar nu was nog duidelijker waar te nemen én te ervaren wat de mollen hebben aangericht: drassige boobytraps zijn het, die gangen onder het gras ;-)

Maar goed, ik kwam natuurlijk vooral om de pijlen te zien vliegen en ik moet zeggen dat de nieuwe pijlen echt mooi vliegen, mede na een laatste stukje tuning van de button.

Dus maar eens op de 30m doelen inschieten, waarna ik een volledige ronde (12 x 3) heb afgewerkt met een op zich voor mij redelijk goede score van 312. En toch was het weer zo'n ronde waarin ik dus 26 gemiddeld schiet, maar wel met een paar afwijkende ends van 22 en 23, waarbij er zomaar een 5 of 6 bij zit. De afwijking is vaker verticaal - te hoog of te laag - dan horizontaal. Ook afgelopen zaterdag in de zaal zat er een hele vreemde end bij van slechts 18 punten, met een te lage 5-6-7 combinatie onder de roos.

Ik concludeerde dat het dan vooral de treklengte moest zijn. Zou ik dan toch toe zijn aan het gebruiken van de clicker? Anders gesteld, zou de clicker nu echt nodig zijn voor de volgende verbeteringsslag? Wie eerdere postings van mij heeft gelezen of wel eens samen met mij op de baan heeft gestaan terwijl ik de clicker gebruikte, weet wellicht nog dat ik niet echt vriendjes kon worden met dit hulpmiddel.

Toch ging ik de uitdaging aan en na wat kleine aanpassingen van de clicker-stand en het vizier, kon ik wonderwel 5 pijlen op exact dezelfde hoogte schieten, wauw! Nog even wat meer oefenen om een rustige lossing te hebben en niet meer te schrikken van de klik. Het blijkt dat ik nog wat (te veel) tijd nodig heb tussen de klik en de lossing om niet een afwijking naar links te hebben. Maar ik kan de boog goed aan en het lukt mij om de treklengte vast te houden. De schoten worden steeds beter en ik beslis om nog maar een volledige ronde te schieten met de clicker, gewoon om te zien hoe 12 ends met clicker zich verhouden tot clicker-loos schieten.

Om kort te gaan, de ronde verliep heel erg goed en ik kwam uit op een totaalscore van 323 punten, een persoonlijk record. Ik voelde dat de vermoeidheid aan het einde begon op te spelen, maar de clicker helpt om de treklengte toch te halen, je moet ook wel. Het is nog steeds wat onwennig, logisch ook als je vooral op je gevoel hebt geschoten. Ik blijf de clicker erop houden de komende tijd, dat lijkt me duidelijk ;-)

Het is niet zo zeer de score zelf, maar vooral het boeken van vooruitgang, wat mij boeit, zien dat alles samenkomt en dat je stapjes maakt. Eén zwaluw maakt natuurlijk nog geen zomer, maar met dit weer in het vroege voorjaar is het ook een mooie periode op de buitenbaan ;-)
Gewijzigd door LastManStanding op 10 februari 2015, 23:10
SF Elite+ riser & limbs 40#
 
Don
Geweldig (1) de score!
Geweldig (2) dat je dit zelf voor elkaar krijgt. Jezelf verbeteren, daar gaat het bij boogschieten immers om!

Even minder: zo houd ik je niet bij...
Maar bijgaand plaatje (van Facebook gesponsd) geeft daarop het enig mogelijke antwoord: go shoot!
Don voegde bij, afbeelding: (Klik het plaatje voor vergroting!)
10959637_10153076327334583_6942400253685156099_n.jpg



Lefties shoot right!
 
LastManStanding
Nou, op de vrije woensdagmiddag weer met de clicker geoefend. Met 36 pijlen op de 30 meter kwam ik tot 318 punten en met 30 pijlen op de 18 meter haalde ik 268 punten. Gemiddeld een 9 schieten, komt nu wel erg dichtbij ;-)
Met de clicker zijn de laatste rondes mooi constant geweest en het lijkt erop dat de punten er stap-voor-stap bijkomen, nu weer 1 puntje meer dan vorige week, ha ha.

Zaterdag maar aan de slag met de tegels! Er is natte sneeuw voorspeld, heerlijk, ahum.

Hopelijk maken vele handen het werk licht... zodat we niet de hele dag nodig hebben en 's middags nog de zaal in kunnen of even buiten kunnen schieten.
SF Elite+ riser & limbs 40#
 
LastManStanding
Inmiddels heb ik vanochtend op de buitenbaan tijdens een extra training de score kunnen opwerken naar 330 op de 30 meter en 270 op de 18 meter. Hoewel ik nog steeds wat te veel tijd nodig heb tussen de klik en de lossing, is de clicker voor mij nu standaard.

Hierbij eindigt dan ook dit relaas over het "gevecht" met de clicker: er is geen sprake meer van strijd behalve die met mezelf om scherp te blijven. Een gezonde strijd om de scores op peil (of "pijl"?) te houden... het zomerseizoen komt eraan!
SF Elite+ riser & limbs 40#
 
Don
Zeer onder de indruk!
Zullen we eens gaan trainen op 50 meter? Dan kunnen we dit zomerseizoen eens aan een Short metric meedoen: 36 pijlen op 50 m en 36 op 30 m, als ik het goed heb. De NHB-site heeft er een paar in de kalender staan in Rayon 1 ('ons' rayon dat zo'n beetje heel Noord-Nederland omvat). Die in Almere i april is wel erg snel; Haaksbergen is niet zo ver weg een een maand later. Lijkt dat wat? (Wat mij betreft onder voorbehoud: 16 mei kan ik misschien wel, maar de 17e is mijn dochter jarig.)

Hartelijke groeten!


Lefties shoot right!
 
LastManStanding
Ja, ik moet ook echt even kwijt dat ik zelf wel wat verbaasd was over hoe goed het ging. Vaak gaan de eerste 6x3 wel aardig en dat was nu ook zo, daarna heb ik er nog wel eens een slechte beurt tussen zitten. Halverwege zat ik op 164 punten! Het tweede deel ging nu dus nog iets beter en ik eindigde met 28-29-29 en dat telt wel aan ;-)

Lijkt me inderdaad een goed idee om in het zomerseizoen een wedstrijd te schieten. Die van 1 april komt inderdaad vroeg. Op de 50 meter heb ik nog niet veel geschoten en al helemaal het laatste halfjaar niet. Op de buitenbaan is het 50 meter doel al een tijdje geleden afgebouwd (of stuk?).
Komende weken maar verder trainen. Van de afgelopen 4 á 5 weken was 318 mijn laagste score op de 30 meter. Ik hoop dat ik het goede gevoel kan vasthouden en de scores kan continueren. Die 330 staat nog wel even, denk ik ;-)

We spreken elkaar nog wel de komende weken en we kunnen dan e.e.a. definitief maken.

Vriendelijke groeten...
SF Elite+ riser & limbs 40#
 
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wordt het dan toch nog wat met de clicker?', te verwijzen!
BBcode:
HTML: