obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Algemeen onderdeel, post hier als geen overeenkomend categorie te vinden is.
 Onderwerp afdrukken
Pijlen, spine en gewicht
EverBlack
Aangezien ik veel hoor over wat wel en wat niet met pijlen wou ik het zelf wel eens echt weten.
Ik ben dus gaan zoeken en hoop dat ik er nu wel ongeveer uit ben hoe het zit. Maar omdat op het internet net zoveel foute als goede informatie staat wou ik graag jullie input horen.

Ik ga voor het gemak even uit van de schacht die ik nu heb als basis.

Mijn schacht:

Easton Platinum plus 2016, 0,351 spine@28", schacht 10,6 grains/inch. (http://www.eastonarchery.com/products...product/29)

Van wat ik begrepen heb is het gewicht van de schacht hoofdzakelijk bepalend voor de snelheid van de pijl (uitgaand van dezelfde punt en veren)
De spine staat voor de stijfheid van de pijl.

Dus:

Een andere pijl, of nu dikkere of dunnere omvang/wanddikte, met hetzelfde gewicht en dezelfde spine zal hetzelfde vliegen. (met hetzelfde gewicht punt en dezelfde veren)


Voor mij geldt:

Boog +/-50lbs@31" (45lbs@28" +2lbs/extra inch)

Als ik dan op de Easton arrow selection chart kijk (http://www.eastonarchery.com/pdf/09-t...-chart.pdf) zou de platinum 2016 dus te slap zijn bij mijn 31" treklengte.

Als ik dus een pijl uitzoek die beter bij mij en mij boog zou passen zal het een stijvere pijl moeten zijn. En omdat de snelheid van de 2016 me wel bevalt, dus met hetzelfde gewicht.

Bijv.

Easton Platinum plus 2413, 0,365 spine@28", schacht 10,5 grains/inch.

Dus ondanks dat deze schacht aanmerkelijk dikker is zal hij ongeveer even snel vliegen.


Ik hoor graag van jullie of bovenstaande inderdaad zo opgaat, en zo niet waarom niet.
 
Arnold
Hallo Jan,

Inderdaad klopt dit volgens de Easton tabel. Echter je moet wel rekening houden dat deze tabellen voor de "hunting" categorie gemaakt zijn. Op de forums geeft men Easton vaak kritiek omdat ze een te stijve spine waarde voor de schachten geeft.
Jos heeft 2117 superslams en die vliegen volgens mij goed. Het hangt ook van hoe de veren geplakt zijn en welk type je gebruikt.

Groet,

Arnold
 
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Pijlen, spine en gewicht', te verwijzen!
BBcode:
HTML: