obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wedstrijdverslagen van de mannen
 Onderwerp afdrukken
Indoorwedstrijd Enschede: twee man die meer willen
Don
Twee man naar een indoorwedstrijd! Dat was in jaren niet meer vertoond vanuit Sagitta et Arcus, maar op 7 december lukte het. Voor ‘LastManStanding’ Gert was het de eerste wedstrijd buiten de club; voor mij de vierde keer. Samen reden we naar de sporthal op de campus van de Universiteit Twente. Studentenverenging Sagittarius organiseert daar jaarlijks een indoorwedstrijd van 2 keer 10 rondes over 18 meter. In de grote hal stonden twaalf grote doelpakken opgesteld: elk met één 40 cm-blazoen en één ‘stripje’ van drie kleine blazoenen (‘Dutch targets’) ernaast. Gewone recurveschutters zoals wij zouden schieten op de 40 cm-doelen; compoundschutters en heel goede recurveschutters moesten de Dutch targets gebruiken. Achter de schietlijn was voldoende ruimte voor de 33 schutters, van cadet tot veteraan, een paar vrouwen en veel mannen.

Om halfelf stelden we ons op in een rij voor de scheidsrechter, om bogen, pijlen en tabs te laten controleren—en de kleding. Onze bogen, pijlen en het clubtenue boven de gordel waren natuurlijk puik in orde. Maar, zoals we hadden kunnen weten, jeans waren eigenlijk niet toegestaan op een A-wedstrijd van de NHB. We werden er gelukkig niet uitgestuurd.

Het bestaan als speler-coach ligt me blijkbaar niet zo erg, want Gert moest zelf ontdekken hoe het voelt om onder spanning te presteren. Dat viel hem niet mee en zijn prestaties bleven in de eerste heul, vóór de lunchpauze, met 228 van de 300 punten ver achter bij wat hij verwacht had.

Mijn ervaring in eerdere jaren was geweest dat zo’n wedstrijd tegelijk met de spanning ook een goede sfeer van concentratie en rust geeft (wat op onze volle trainingen niet bereikbaar is). Die sfeer kan je tot hoge prestaties aanzetten. Mijn eerst heul bevestigde die ervaring en ik kwam met 260 vrij dicht bij mijn beste ronde ooit.

In de korte lunchpauze zochten we even de winterse wind om de kop, om in de tweede heul weer fris van start te gaan. Voor Gert werkte dat redelijk goed: hij kwam tot 249. Voor mij leek de tweede heul bijna even goed te gaan als de eerste, totdat in de een na laatste ronde een pijl wild van de boog vloog, nog net 1 punt scorend. Dat kostte me niet alleen punten (ik eindigde op 248), maar ook twee plaatsen in de rangschikking in mijn klasse.

Dit keer daarom geen trofee voor in de prijzenkast, al kreeg Gert een eervolle vermelding en een hand van organisator Robin Klaassen voor de derde plaats in zijn klasse.

Op de terugweg, in de auto, werd de wedstrijd geëvalueerd, zoals dat hoort. Vaker aan zo’n wedstrijd meedoen om over de spanning heen te komen was één conclusie. Serieuzer en vaker trainen om afzwaaiers te voorkomen, was een andere. Want zo’n tijd alleen maar lekker schieten tussen andere doelschutters was zeker een gezellige en ontspannende besteding van de zondag!


Lefties shoot right!
 
LastManStanding
Ik ben er inmiddels weer overheen hoor ;-) Zoals Don al prima verwoord heeft, was de eerste heul 's ochtends inderdaad niet naar "mijn standaard" en zeker niet naar mijn verwachting.

In de aanloop naar deze eerste wedstrijd merkte ik al een gezonde (?) spanning. En dan sta je daar 's ochtends in die hal en dan moet het gebeuren. Met het inschrijven, de keuring en daaropvolgende opmerkingen op de kleding en mijn pijlen (mijn naam stond er nog niet op...) zat ik wellicht in een heel andere modus dan normaal. Allemaal wel erg leuk om mee te maken, dacht ik toen nog. Ik stond op baan 8 gepland in groep C.

Vervolgens werd de wedstrijd gestart met twee oefenrondes voor de ochtendheul. Ik scoorde 27 en 29 punten en dacht toen nog: okay dan, dat wordt een mooi potje!
Maar zoals Don al heeft beschreven, verliep deze ochtendheul toch anders dan verwacht. De eerste 4 rondes waren heel erg matig en dat haal je niet meer in in de andere 6, hoewel de laatste rondes al wel weer beter verliepen. Een eerste ervaring rijker, ging de knop bij mij gewoon om en ik moest er maar het beste van maken en genieten van deze eerste wedstrijd. De tweede heul verliep al een stuk beter en kwam dicht in de buurt van de score die ik de dag daarvoor tijdens onze eigen wedstrijd had neergezet.

Het was natuurlijk vooral een leuke en leerzame dag, zo samen met Don op pad. Wat heb ik er dan echt van geleerd? Nou, toch vooral rustig blijven en je concentreren op de 10 stappen om een pijl weg te schieten en niet te veel te denken aan de score vooraf. Meer het schieten zelf dan het scoren. Dat advies hebben we allemaal wel eens gekregen en zeer terecht! En zeker niet te veel gaan twijfelen... ik heb toch wel vaker een pijl in het geel geschoten? Nou dan... elke pijl gewoon weer als eerste pijl...

Don en ik hebben afgesproken om wat vaker een potje te gaan schieten. Ten eerste door binnen de club wellicht elke zaterdag gestructureerd 10 rondes te schieten, alsof... Ten tweede door vaker mee te doen aan een wedstrijdje buiten de deur.
En natuurlijk ook gewoon goed blijven luisteren naar de adviezen van anderen, zoals vandaag toen Arnold mij goede tips gaf over een eigen dingetje wat er was ingeslopen.
Don kon vandaag helaas niet schieten. Ik heb zelf wel de geplande serieuze 10 rondes kunnen schieten met een mooie score van 268 punten, bijna 9 gemiddeld. Ik weet zeker dat de wedstrijdervaring en goede aanwijzingen van Don en Arnold hieraan hebben bijgedragen.

En natuurlijk zou het mooi zijn als er meer recurve schutters bij S&A mee zouden doen aan de wedstrijden, eerst maar eens die van onszelf. Ik weet dat Lex dit heel graag wil, hij was al goed op weg, maar hij zit helaas nog in de lappenmand. Sterkte Lex!

Morgen ga ik weer eens een keer naar de buitenbaan, ijs en weder dienende. Don en Mathijs gaan waarschijnlijk ook... Wat moet je ook anders op een zondag ;-) Gewoon lekker trainen en vooral genieten dus!
Gewijzigd door LastManStanding op 13 december 2014, 22:17
SF Elite+ riser & limbs 40#
 
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Indoorwedstrijd Enschede: twee man die meer willen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Indoor 18m-wedstrijd Enschede Aankondigingen wedstrijden : 4 20 dec 2013
Uitslag indoor 18m, Sagittarius Enschede 2012 Afdeling mannen : 1 24 dec 2012
Pijl en boog basis van de mensheid, sinds meer dan 70.000 jaar? Algemeen : 1 10 nov 2012