obey-robots.txt
Onderwerp bekijken
Wedstrijdverslagen van de mannen
 Onderwerp afdrukken
Wedstrijdverslag: Open Fita Oost, Haaksbergen
Don
Ooit was Sagitta et arcus betrokken bij de opzet van de Open Fita Oost; de handige steekkarren waarmee ze de bokken naar de verschillende afstanden verplaatsten, waren gemaakt door 'onze' Tony. Dat was in 2003(?), maar al minstens vijf jaar had onze club aan die wedstrijd niet meer meegedaan. Op 16 mei 2015 begon er een nieuw hoofdstuk in de wedstrijdgeschiedenis van S&A en de Open Fita Oost: Gert en ondergetekende deden voor het eerst mee aan een outdoor-wedstrijd, en het was weer de Open Fita Oost in Haaksbergen.

Valse start
We begonnen met een valse start, want toen we ons netjes om 10 voor 9 meldden bij de inschrijving, keken ze daar verbaasd: de short metric die wij zouden schieten (50 en 30 meter, elk 36 pijlen) begon pas ’s middags! Dat hadden ze er niet bij verteld toen we eerder contact hadden. Alleen de langere afstanden van de volledige 1440 ronde zouden ’s morgens verschoten worden. (‘1440 ronde’ is de nieuwe naam voor wat vroeger een Fita-wedstrijd heette, omdat je er maximaal 1440 punten mee kunt scoren.)
Nu zijn we best een beetje fanatieke boogschiet-fans, maar een hele ochtend in de kilte en regen te gaan zitten, trok ons niet. We gingen terug naar huis om met de respectievelijke echtgenotes een kopje koffie te drinken. Om twaalf uur zouden we wel terug komen.

Baan 10
Er waren maar drie deelnemers voor alleen de short metric: ons tweetal en een schutster uit Friesland, die als oefening voor haar veldwedstrijden wel eens een short metric schoot—barebow. Met ons drieën kregen we baan 10 van de in totaal elf banen toegewezen: allen tegelijk op de meet, ieder bij het eigen merktekentje, schoten we eerst de 50, daarna 30 meter heulen. Het schieten zelf leek op onze trainingen: de meeste pijlen werden in hoog tempo afgeschoten; slechts één jonge vrouw op een andere baan schoot haar derde pijl steevast pas in het oranje licht van de laatste 30 seconden. En omdat alle schutters tegelijk schoten in plaats van na elkaar, gingen de rondes snel. Zonder kans om eerst in te schieten (op de verplichte zes pijlen na) moesten we in het begin nog wat zoeken naar het juiste schot. Gert kreeg het nog aardig onder controle (262 punten), ik bleef zwabberen (193).
Na een half uurtje pauze, waarin ‘onze’ steekwagentjes (en het handjevol vrijwilligers van de Haaksbergse Schutterij) hard werkten om de elf grote doelpakken naar 30 meter te verhuizen, schoten we onze tweede heul. Dat ging beter—daarmee hebben we meer ervaring! Hoe we met onze puntenaantallen van 313 voor Gert (575 totaal) en 301 voor Don (494 totaal) daar afstaken tegen de rest, zouden we pas na zondag te weten komen, want die tweede dag zouden er veel meer schutters komen, naar de Lowlands shootout.
Op baan 9 klonk na de laatste ronde gejuich: het meisje in tenue van het nationale team daar had meer dan 1400 punten geschoten met haar compound; goed voor de hoogste ster van de NHB.

Wanneer weer?
Al in de auto op de terugweg was de vraag ‘Wanneer weer?’, want ondanks de voor ons gevoel matige tot redelijke scores, en het evenzeer matige weer (al was het ’s middags vrijwel droog gebleven) was het meedoen aan zo’n outdoor-wedstrijd ons goed bevallen. We gaan op zoek naar een volgende!
Don voegde bij, afbeeldingen:(Klik het plaatje voor vergroting!)
1505-openfitahaaksbgn-5446.jpg 1505-openfitahaaksbgn-5443.jpg 1505-openfitahaaksbgn-5444.jpg

Gewijzigd door Don op 21 mei 2015, 09:19


Lefties shoot right!
 
LastManStanding
Don heeft een helder, compleet en gedetailleerd wedstrijdverslag geschreven... Natuurlijk wil ik hier zelf ook nog wat aan toevoegen.

En het eerste dat in mij opkomt, is dat het gewoon een erge leuke ervaring was. Hoewel er in de communicatie vooraf nog wel wat misging, was de wedstrijd zelf een soort van hollen en stilstaan: hollen tussen de series en vooral goed stilstaan tijdens het schieten van elke serie ;-)
Nu zijn Don en ik wel wat gewend qua snel en veel schieten, maar dit was veel meer een superstrak ritme waarmee je in een soort van flow kwam. Ik vond dit wel prettig, een strak schema en toch alle rust en aandacht kunnen hebben. Zelfs na een minder goed schot zat ik snel weer in de goede modus.

Zoals Don heeft aangegeven, wisten we na 72 pijlen aan het einde van de zaterdagmiddag niet hoe we onze prestatie moesten inschatten. Op zondag zouden nog meer schutters hun best gaan doen, ook op de short metric afstanden.
Inmiddels zijn de scores online beschikbaar en het blijkt dat ik de tweede plaats behaald! Dat is natuurlijk een mooi resultaat voor een eerste outdoor wedstrijd met een A-status.

Don en ik zijn natuurlijk zeer gemotiveerd door deze mooie ervaring. We gaan vrolijk verder met de trainingen en de clubcompetitie. Sterker nog, we zijn alweer aan het plannen voor de volgende officiële wedstrijden. Mogelijk gaan we opnieuw voor een short metric of toch een volledige 1440 wedstrijd met 70-60-50-30 meter afstanden. Ook indoor zullen we wel weer een wedstrijdje meepakken.

En hopelijk gaan we in de toekomst met een nog grotere delegatie van S&A op pad!
SF Elite+ riser & limbs 40#
 
Spring naar forum:
Nieuw onderwerp Antwoorden
Gebruik BBcode of HTML om naar; 'Wedstrijdverslag: Open Fita Oost, Haaksbergen', te verwijzen!
BBcode:
HTML:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp Forum         Laatste bericht
Wedstrijdverslag: 30 meter outdoor in Arnhem Afdeling mannen : 1 11 jun 2017
FITA Wereldkampioenschappen filmpjes Algemeen : 3 17 mei 2010